IHM Business School

IHM Business School har sedan starten 1971 examinerat fler än 50 000 personer från deras olika utbildningar inom affärsutveckling, marknadsföring och ledarskap. HERE har i flera års tid ansvarat för tre kurser i YH-utbildningen E-Commerce Manager där framtidens e-handelschefer och marknadskommunikatörer utbildas.

Över 300 examinerade studenter

Lärarbetyg på 4.8 i snitt av eleverna

Över 2.000 timmars föreläsning


Första kursen tar form

Tidigt 2017, knappt ett år efter att den tvååriga YH-utbildningen E-Commerce Manager hade startats på IHM Business School, konstaterade man som i de flesta nya utbildningar att några av utbildningens kurser behövde utvecklas. Bland annat sökte man en ny kursledare för kursen Digital Marknadsföring.

Andreas Anderzon, tidigare Transportation Manager North Europe på H&M, numera entreprenör och grundare av bland annat Stylingagenten och E-handelshuset var en av de som satt i ledningsgruppen för utbildningen när frågan diskuterades.

Andreas Anderzon, CEO D&A Group

“För mig var det givet att vi skulle ringa in Robin Pettersson på HERE! Han har precis de egenskaper som krävs för att utbilda och har alltid känts trygg i sin kompetens. När jag föreslog hans namn till de andra i ledningsgruppen visade det sig att både Linda Aspling, dåvarande e-handelschef på Tenson och Magnus Edvardsson, Head of E-Commerce på Consid också hade bra koll på Robin så beslutet var enkelt”

Andreas Anderzon, CEO, D&G Group

Några månader senare var avtalet signerat och i November samma år kördes första upplagan av den nya versionen av kursen Digital Marknadsföring för ett fyrtiotal elever.

Robin Pettersson, Digital Growth Specialist, HERE, Digital Growth Agency (digital marknadsföring)

“Det var extremt nervöst att kliva upp som lärare första gången. Jag hade föreläst lite här och där under ganska många år men det längsta föregående uppdraget var en kurs på fyra dagar, nu skulle jag föreläsa i åtta veckor"

Robin Pettersson, Digital Growth Specialist, HERE

Att bygga utbildningen visade sig dock vara den största utmaningen och processen började med att revidera kursplanen och se till så att samtliga relevanta kanaler och verktyg ombesörjdes. Därefter producerades en närmare 800 sidor lång presentation fördelat på olika kursmoment som bestod av allt från vikten av att ha koll på sin målgrupp till Content Marketing och Google Ads. En process som tog närmare fyra veckor innan det slutgiltiga resultatet kunde presenteras.

"Det var tuffare än jag hade förväntat mig att bygga kursen från start till stopp, dessvärre var det den enda vägen framåt. Nu i efterhand är jag glad att jag gjorde det för kursen har fått otroligt bra feedback från eleverna varje år sedan dess. Sen finns det alltid saker att förbättra och eftersom utvecklingen går framåt i blixtens hastighet gör vi givetvis förändringar mellan varje kursstart".

Nästa steg i samarbetet

Efter framgångarna med kursen Digital Marknadsföring var det naturligt att frågan om att ta sig an andra kurser skulle dyka upp och nästa utmaning kom redan året efter, då i form av handledare och examinator vid elevernas Examensarbete. Första upplagan sköttes tillsammans med Torbjörn Noaksson, nuvarande Digital Projektledare vid Jönköpings Kommun.

"Det var skönt att ha en kollega bredvid sig som man kunde dela utmaningen med och jag och Tobbe matchade varandra kanon. Med det sagt var Examensarbetet på många sätt ett lättare projekt att ta sig an eftersom det stora ansvaret ligger på eleverna. Tanken är att de ska påvisa självständighet i problemlösning där vi som handledare mest bistår med riktlinjer och agerar bollplank. Något som i sig har varit både utvecklande och intressant och man lär sig alltid något nytt när man omges av ett gäng kunskapshungriga talanger"

Klassen Ecommerce Manager 2022

Även Examensarbetet rullade på smidigt men året därpå bestämde sig Torbjörn för att söka sig mot andra utmaningar och hade inte längre möjlighet att agera handledare. I samband med detta skapades en naturlig öppning för kollegan Robin Olsen som precis som Pettersson hade en hel del erfarenhet av att föreläsa, bland annat hade han nyligen genomfört ett utbildningsuppdrag för Västra Götalandsregionen inom digitalisering.

"Det var riktigt kul att få chansen att agera examinator tillsammans med Pettersson. Vi kompletterar varandra väl och har samsyn på hur vi vill forma branschen. Dessutom tycker vi båda det är otroligt spännande att få följa med eleverna på deras resa"

Robin Olsen, Digital Growth Specialist, HERE

Konstant utveckling

Samarbetet mellan Olsen och Pettersson under efterföljande Examensarbete går enligt förväntan och samma år gör Olsen även flera uppskattade gästföreläsningar i kursen Digital Marknadsföring.

I början av 2020 gör IHM sen en större utvärdering av utbildningen i stort och man bestämmer sig för att byta ut vissa kurser som inte längre känns relevanta. I samband med detta får HERE frågan om man kan ta på sig ansvaret för att utveckla ännu en kurs; Det Digitala Ekosystemet. En fyraveckors kurs som ska skapa överblick över e-handelsbranschens många uttryck, verktyg, arbetssätt och kanaler för att bättre förbereda de studerande inför kommande mer djupgående kurser.

"Det kändes givet att jag skulle ta mig an den nya kursen, även om jag visste att det skulle bli tidskrävande att planera och ta fram utbildningsmaterialet. Vårt befintliga engagemang i utbildningen hade gett oss både insyn och inflytande och i samband med att man tog ett nytt grepp om utbildningen fick vi nu chansen att höja nivån ytterligare" berättar Olsen.

För att få en tydligare röd tråd genom de olika kurserna bestämde man sig bland annat för att lyfta in vissa delar från kursen Digital Marknadsföring till Det Digitala Ekosystemet, i samband med detta kortade man också ner både Digital Marknadsföring och Examensarbetet från åtta veckor till sex.

"Det utvecklade upplägget har gjort utbildningen ännu vassare och Det Digitala Ekosystemet har fått toppbetyg av de studerande. Med det sagt kan man aldrig luta sig tillbaka, i en bransch som utvecklas så snabbt som vår gäller det att hålla sig på tårna. Vi räknar med att utbildningen och samtliga kurser kommer behöva revideras med jämna mellanrum, något som också gör uppdraget desto mer intressant" avslutar Olsen.

"Vi har sedan 2017 anlitat HERE som kursansvariga på E-Commerce Manager-utbildningen. Samarbetet har fungerat alldeles strålande och responsen från de studerande har varit mycket positiv. I min roll som utbildningsledare är det mycket önskvärt att hitta kursansvariga lärare som inte bara besitter relevant yrkeskompetens och är skickliga pedagoger, utan också kan ta de studerande på ett bra sätt. Att samarbeta med Robin och Robin har varit ett nöje och det har känts både roligt och tryggt. De är otroligt engagerade lyhörda, flexibla, pålitliga och man har alltid kul i deras sällskap"

Stefan Töreki, Utbildningsledare, IHM Business School
IHM Business School, framtidens e-handelschefer och marknadskommunikatörer
IHM Business School Logotyp

IHM Business School

Läs om hur HERE i flera års tid har utbildat framtidens e-handelschefer och marknadskommunikatörer.

Innovatum Science Distrikt, fyrbodals affärstävling
Innovatum Science Park Logotyp

Innovatum Science Park

Läs om hur HERE hjälpt ISP som genom projekt och inkubatorprogram hjälper startups i deras tillväxtresa.

TRUMPF Maskin 100 år, case study
TRUMPF logotyp

TRUMPF Scandinavia

Läs om hur Karin gick från att vara ensam på marknadsavdelningen till att nu arbeta i ett team.

Träffa teamet